Introductie

Op deze pagina is informatie te vinden over alles omtrent mijn leven als wielrenner. Het bevat de laatste informatie en uitslagen mede als wedstrijdprogramma's en materiaal dat ik gebruik.

Ik ben Matthijs Eversdijk, wielrenner bij D.R.C. de Mol. Sinds ongeveer 2006 doe ik aan mountainbiken. Vanaf 2014 ben ik begonnen met de combinatie van mountainbiken en wielrennen. In de jaren 2011-2014 heb ik voor het Cube-Nutswerk mtb team gereden. Voor seizoen 2015 maak ik de switch naar het wielrennen bij de club D.R.C. de Mol.

Heb je vragen of opmerkingen, schroom dan niet mij een mailtje te doen via matt.eversdijk@gmail.com of contact mij via facebook.

dinsdag 29 juli 2014

XXXI Vuelta Ciclista a Zamora

Proloog - 2,8km, 150hm
In 2 dagen waren we rap van Nederland naar Zamorra gereisd. Langzaam liep het getalletje dat de temperatuur aangaf op totdat we met een graag of 38 aankwamen bij het hotel.

De eerste dag was er een korte proloog. Na verkenning van het parcours bleek dit geen sinecure te worden. Starten bovenop in het dorpje, korte afdaling, korte klim, lange snelle technische afdaling en een enorm steile en relatief lange slotklim over beroerd wegdek. Normaal gezien zou een 28 vanachter noodzaak zijn, maar om te voorkomen dat ik te veel snelheid zou verliezen er toch maar een 25 op gelegd.
Ik zou als laatste van de ploeg starten om 20:18. Flink laat, dus veel tijd te doden. Vooral veel gedronken en een goede lange warming up gedaan. Er waren nog 2 mannen die na mij zouden starten, dus het resultaat zou snel duidelijk zijn. Tristan had de snelste tijd van ons op dat moment met 3:35.

Ik was goed weg en maakte geen foutjes in de eerste afdaling. De klim erna kon ik ook goed op tempo pakken. Daarna was een afdaling over een brede weg met goed asfalt waar de km teller tot 65.5 opliep. Hierna volgde een slecht stuk met Spaanse kasseien waar de snelheid wat terug liep.
Met een scherpe rechtse bocht stuurde je dan de slotklim op die gelijk zo’n 15 tot 18% was. Dat je jezelf zou opblazen was vanzelfsprekend, en door de extreme hitte (rond de 37C) was je mond zo droog dat het leek alsof je net een hap kaneel had genomen. Met pijn en moeite kwam ik boven met de 7de tijd op het bord die stond voor 3:25. De twee mannen na mij kwamen er niet overheen en de 7de plaats bleef dus staan!
Zeer tevreden kon ik gaan uithijgen. Het tijdsverschil is nog minimaal, dus veel effect zal dit nog niet hebben op het uiteindelijke klassement. Toch ga ik ervoor om zo hoog mogelijk te blijven staan in de komende dagen.



Etappe 1 - 137.8 km
Na een goede proloog stond ik er goed voor in het klassement, het doel was dus om dit zo te houden. Tijdens de eerste rit in lijn was het weer erg warm en waaide het hard. Ons eerste doel als ploeg was het pakken van punten voor de sprint trui met onze Canadees, David Drouin. Na 10km lag de eerste tussensprint en David slaagde erin hier 3de te worden.
Het plan was hierna gelijk een aanval in te zetten. Bart en ik demarreerden en vormden een kopgroep van zo'n 10 man.
De eerste 50km ging over glooiende wegen pal tegen de wind in. Al snel ontstonden er waaiers. Onze groep was te klein om weg te blijven tegen de harde wind en na zo'n 25km sloot een 2de groep bij ons aan. Dit zou wel de beslissende groep zijn. Met een kopgroep van 29 man reden we verder.
Halverwege de etappe stonden twee klimmetjes genoteerd. Vlak voor deze sector besloot ik echter mee te gaan in een ontsnapping met 4 anderen om zo misschien punten voor de bergtrui te kunnen pakken. Helaas werden we redelijk rap teruggepakt en begon ik buiten adem aan de eerste klim. Dit tot gevolg dat ik op beide klimmen de groep moest lossen en tussen de auto's belandde. Gelukkig kon ik elke keer weer terug komen in de afdaling.
De laatste 40 kilometers waren vlak en er werd hard gereden in de wind. Bart reed nog erg sterk maar ik zat er aardig doorheen. Aanvallen was er niet meer bij dus het was wachten op de finale. De laatste 500m zouden een steile klim bevatten met 2 scherpe bochten. Positionering was dus belangrijk. Bart en ik zaten beide goed vooraan. Door met wat risico de laatste bocht in de knallen kon ik goed opschuiven en sprinten naar een 5de plek. Bart werd 9de.
Erg mooie uitslagen en mooi om een keer zo dicht bij het podium te zitten. na deze etappe stond ik ook 5de in het GC. Al met al een succesvol dagje.



Etappe 2 - 106 km
De koninginnerit zou over een bergachtig parcours gaan en geen meter vlakke weg bevatten. De temperatuur was gelukkig eindelijk normaal met zo'n 23 graden. Het begin van de etappe werd er een strak tempo gereden maar het was goed te volgen. Een man of 11 was weggereden en had een voorsprong van rond de minuut. Geen Mollen zaten hier bij. De eerste helft van de etappe voelde ik mezelf erg goed en fris.
De scherprechter was een steile lange klim met steigingspercentages van 20%. Helaas waren de goede benen bij mij als sneeuw voor de zon verdwenen zodra we deze klim opdraaiden. Al snel moest ik de voorsten laten gaan zodra het steil werd. Hierdoor kwam ik in de afdaling met 3 andere renners in een klein groepje. Bart en Erik hadden wel kunnen volgen en zaten verder vooruit.
In de klim van zo'n 10km naar de finish sloot ik aan in een flinke groep waar Bart net uit was weggereden. Deze groep had er al soort van de brui aan gegeven en ik besloot maar gelijk verder op een eigen tempo te gaan. Niemand ging mee en zo reed ik alleen de slotklim omhoog. Ik voelde me weer een stuk beter op de goed lopende beklimming en zag Bart in de verte rijden. 5km voor de finish sloot ik bij hem aan en samen reden we naar de meet. Als 30ste en 31ste kwamen we binnen. Erik had een erg goede dag en werd knap 19de.
Helaas had ik flink tijd verloren door het zwakke moment in de etappe en was ik gezakt naar de 20ste plaats in het klassement. Mede doordat de tijdsverschillen voor deze rit nog erg klein waren. Wat teleurgesteld was ik wel, maar ik had al wel verwacht wat plaatsen kwijt te gaan raken.


Etappe 3 - 73.4 km
De ronde werd afgesloten met een korte etappe. Veel verschuivingen in het klassement zouden er niet meer komen. De eerste kilometers gingen over een grote ronde van zo'n 9km, hierna was een verbinding naar de stad Zamora waar nog 10 ronden over een mooi stadsparcours werden gedaan.
Aan de start was het nog droog maar halverwege de rit begon het hard te regenen. Dit hield niet meer op tot na de finish. De race werd goed gecontroleerd door het team van de gele trui en niemand kon wegrijden. Op het lokale parcours was het spekglad. De regen bleef en het was lastig recht te blijven. Langzaam kon ik opschuiven en uiteindelijk in de voorste groep met 15 man aansluiten.
Omdat de tijd voor de einduitslag werd stilgezet bij het oprijden van het lokale parcours gaven sommigen er de brui aan om zo geen risico's te pakken. De rest werd uit de race gehaald wanneer ze te grote achterstand opliepen.
In de laatste ronde schoof ik op tot ongeveer plek 5. Helaas kwam bij het rondgaan van een rotonde iemand bij me onderdoor waardoor ik moest uitwijken en veel plekken verloor. De aankomst lag vol met bochten en veel plaastsen konden dus niet meer goed gemaakt worden. Uiteindelijk kon ik naar een 10 plaats sprinten en schoof ik nog op naar de 19de plek in het GC.

Een erg mooie meerdaagse gehad met mooie uitslagen. Jammer van de mindere 2de etappe waarin ik het klassement verloor maar toch erg tevreden met drie keer een top 10 uitslag. Verder stond ik 8ste in het regelmatigheidsklassement.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen