Introductie

Op deze pagina is informatie te vinden over alles omtrent mijn leven als wielrenner. Het bevat de laatste informatie en uitslagen mede als wedstrijdprogramma's en materiaal dat ik gebruik.

Ik ben Matthijs Eversdijk, wielrenner bij D.R.C. de Mol. Sinds ongeveer 2006 doe ik aan mountainbiken. Vanaf 2014 ben ik begonnen met de combinatie van mountainbiken en wielrennen. In de jaren 2011-2014 heb ik voor het Cube-Nutswerk mtb team gereden. Voor seizoen 2015 maak ik de switch naar het wielrennen bij de club D.R.C. de Mol.

Heb je vragen of opmerkingen, schroom dan niet mij een mailtje te doen via matt.eversdijk@gmail.com of contact mij via facebook.

maandag 30 juni 2014

NK Wielrennen en mtb wedstrijd Sittard

NK weg Oostmarsum

Na 2 weken te hebben lopen kwakkelen met een keelonsteking, antibiotica en een verkoudheid heb ik er alles aan gedaan om fit te zijn voor het NK. Afgelopen zaterdag zou gaan blijken of ik voldoende hersteld was. Op vrijdag middag om 17:00 moest eerst nog een tentamen gemaakt worden voordat ik in Delft door pa opgehaald om alvast richting Oostmarsum te rijden. Vrijdag op zaterdag sliepen we met de renners en begeleiding van DRC de Mol in een prachtig hotel vlak bij het parcours.

Optimaal uitgerust stonden we dus om 10:00 aan de start voor 180km rammelen over een glooiend parcours. Bart, Tristan en Erik hadden het parcours vrijdagmiddag nog verkend. Hun conclusie was dat het een slopende race zou worden doordat het rondje nauwelijks ergens vlak was en veel haakse bochten bevatte.

We stonden mooi vooraan en waren gelijk goed weg. Helaas zou ik niet veel verder alweer stil staan. De wedtrijd begon erg zenuwachtig en er werdt veel geduwd en getrokken. Na zo'n halve ronde werd ik in een rechtse bocht afgesneden door een renner die naar binnen stak. Vriendelijk als hij was nam hij 4 van m'n spaken uit mijn voorwiel mee. Scheelt toch weer mooi een paar grammen...

Jammer genoeg reed ik nu met een enorme slag in het wiel en was ik genoodzaakt te stoppen. De neutrale wagen van Shimano was er gelukkig snel bij en zorgde voor een nieuw voorwiel. Dit was even slikken, even dacht ik dat het al gedaan zou zijn voor mij na nog geen 10min gekoerst te hebben. De knop omzetten en door dan maar. Met een stevige achtervolging kon ik redelijk vlot weer aansluiten aan het peloton.



Precies op dat  moment ging een grote groep op het asfalt liggen bij een versmalling. Ikzelf kon rechtblijven maar er leunden wel 2 renners tegen mij aan waardoor ik niet meteen weg kon. Dusja, weer maar tussen de auto's en vol de gashendel opentrekken om zo snel mogelijk weer voorin te geraken.

Dit lukte gelukkig weer en ik kon eindelijk even rustig aan doen en wat herstellen in het peloton. 2 ronden later probeerde ik mee te gaan in een ontsnapping. Deze werd aan de voet van de finishklim teruggepakt. Op dit moment zat ik even diep, precies op het verkeerde moment. Tegen de top van de klim begonnen de demarrages. Ik zag alle favorieten naar voren schieten en probeerde uit alle macht aan te haken. Door de eerder geleverde inspanning lukte dit helaas niet en zo zat ik dus in het peloton dat achter de feiten aan reed.



Het gat schommelde rond de minuut maar werd niet meer gesloten. De kilometers begonnen aardig te wegen en pogingen om weg te rijden van het peloton werden constant geneutraliseerd door de overige Rabo renners die niet mee waren in de  kop.

In de sprint kon ik mij goed positioneren. Bart Buijk trok aan de linkerkant goed aan voor Tristan waardoor veel renners deze kant kozen. Ik zelf zat rechts en had veel ruimte om op te schuiven, al was het vol door de wind heen. De benen bleken nog goed genoeg voor een spintje en zo kon ik als 2de van het peloton over de lijn gaan achter ploeggenoot Tristan.

Toch nog een goed gevoel overgehouden aan de wedstrijd dus. Ik bleek de 4de clubrenner te zijn op de 28ste plaats. Dit gaf maar aan wat voor kwaliteit er zich in de kopgroep bevond.

Nat. mtb wedstrijd Sittard
De dag erna kon ik weer op de mountainbike stappen voor een mooie mtb wedstrijd in Sittard. Op een mooi maar erg modderig rondje moest het gaan gebeuren. Ik had een goede lange warming-up gedaan om zo te proberen de spierpijn uit de benen te fietsen.
De start was op een lange asfalt klim. Ik was als eerste weg en kon een hoog tempo houden op de klim. Zo draaide ik als eerste het parcours op. Helaas merkte ik al snel dat het weinige trainen op de mountainbike zijn tol ging eisen. Ik maakte veel te veel technische foutjes op het gladde rondje en had geen focus. Al snel werden de renners achter mij het beu en passeerden ze me. Ik kon nog aanhaken maar moest te vaak van de fiets waardoor ik tijd bleef verliezen.
Snel heb ik maar de knop omgezet en het beschouwd als een goede training. De benen waren na een uur ook niet meer super en ik voelde de vermoeidheid van de dag ervoor doorwegen. Als 9de kwam ik over de finish. Niet tevreden maar ook niet teleurgesteld. Komende week gaat de focus weer even op de mountainbike en hoop ik de goede vorm uit te buiten in Landgraaf en over 2 weken op het NK.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen